torstai 6. tammikuuta 2011

Kaiken maailman karkottimia

En tiedä, onko kuuloni herkentynyt vai mikä lienee, mutta ihan tässä viime päivinä olen huomannut, että miehet (ja pah!) käyttävät hyvin herkästi rumiakin haukkumasanoja ihan vieraistakin naisista.
Vai mitäs tuumaatte siitä, kun minä asioin ison ostoparatiisin pankkiautomaatilla, ripeästi, saanen lisätä, takanani odottava herrasmies tokaisi omalla vuorollaan: "Taas sama huora samalla pankkiautomaatilla!". Käännyin katsomaan ja mietin mielessäni eräitäkin vaihtoehtoja sille, mitä voisin tehdä, mutta katsoin viisaammaksi poistua paikalta.
Ihmetystä herätti sekin, kun eräs herrahenkilö viittasi minuun sanomalla:"Ai se huora vai?". Osuin tilanteeseen vahingossa ja potutuskäyräni sihahti ohi kaikkien mittareiden, mutta jälleen poistuin tilanteesta.
Ei ollut mieltä lämmittävää myöskään se, kun eräs herrahenkilö syöksyi minun ja pienen tyttöni ohi huutaen samalla:" Se huora, HUORA!!".

Teini-iässä kaveripiirissä ja kai jollain lailla siihen ikään kuuluvana, sanaa sai kuulla jonkun verran. En vain olisi ikinä uskonut, että se tekee tällaisen comebackin minunkin elämääni.

Ihan vain, jotta tietäisin, mistä on kyse, katsoin sivistyssanakirjasta, se kertoo:

"huora=
(halventava) prostituoitu; voidaan käyttää haukkumasanana myös muusta ihmisestä

Esimerkkejä huora sanan käytöstä:

Joidenkin, varsinkin mustasukkaisten, mielestä avomieliset ja tuttavallisesti esiintyvät henkilöt ovat huoria."


Sanana se vain on sellainen, että on mahdotonta, väittäisin, keksiä miehestä yhtä pahalta tuntuvaa sanaa. Nainen miettii moista kuullessaan, tuliko meikattua liikaa tai esiinnyttyä jotenkin rempseästi tai näkyykö kaula-aukosta jotain sopimatonta.
Minä sanon:PAH!!
Ihmiset, jotka eivät minua tunne, saavat tehdä itsensä ihan niin tyhmäksi kuin haluavat nimittelemällä minua. He eivät minua ikinä tule tuntemaankaan. Olen jo tähän ikään mennessä niin sakeissa liemissä killunut, että ajattelen ainoastaan moista sanaa viljelevän ukon kärsivän kovasti yksinäisyydestään ja pienestä mielestään. Varmasti useita hienoja naisia on tullut karkoitettua ja sama linja arvatenkin jatkuu, onnea vain heille valitsemallaan tiellä.


Eipä käy kateeksi, Tiina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti